VB Luchtvering

Volledige luchtvering

Volledige luchtvering (o.a. VB-FullAir) is een volautomatische (regelbare) oplossing voor het veerprobleem. De bestaande blad- of schroefvering wordt vervangen door een volledig luchtveersysteem (dit omvat o.a. balgen, schokdempers, compressor en een elektronische regeleenheid). Het luchtveersysteem filtert als het ware de oneffenheden uit het wegdek waardoor het rijcomfort toeneemt.

Tijdens het rijden blijft het voertuig altijd op de vooraf (tijdens de montage) ingestelde rijhoogte. Deze is lager dan de oorspronkelijke rijhoogte van het onbeladen voertuig, daarnaast wordt de wegligging en de stabiliteit van het voertuig verhoogd wat de veiligheid ten goede komt. Als het voertuig stil staat (handrem aangetrokken) is het mogelijk om de hoogte van de achterzijde van het voertuig te variëren wat het beladen of uitladen vereenvoudigt.

De grootste voordelen van volledige luchtvering zijn:

  • Uw voertuig blijft altijd op de vooraf ingestelde rijhoogte, Deze is tevens lager dan de oorspronkelijke rijhoogte van uw onbeladen voertuig.
  • De wegligging en de stabiliteit van uw voertuig worden verhoogd, wat de veiligheid ten goede komt.
  • De luchtvering filtert als het ware de oneffenheden uit het wegdek waardoor het rijcomfort voor u sterk toeneemt.
  • Heffen en zakken voor makkelijker in- / uitladen
     

Volledige luchtvering is onder te verdelen in 4 groepen:

  • VB-FullAir 1C
  • VB-FullAir 2C
  • VB-FullAir 4C
  • VB-NivoAir 

Volledige luchtvering 1C

VB-FullAir 1C is een volledige luchtvering op de achteras voor modellen, die gemaakt zijn vóór 2006.  Bij de 1C is er 1 hoogte regelaar geplaatst vandaar de benaming VB-FullAir 1C.

Voordelen van een volledige luchtvering:

Een constante rijhoogte

De electronische regeling zorgt ervoor dat, onafhankelijk van de beladingtoestand, het voertuig altijd de door VB-Airsuspension ingestelde rijhoogte heeft. Bij een maximale belading van het voertuig zal de achterkant dus niet gaan "hangen". De constante rijhoogte heeft tevens een positieve invloed op het brandstofverbruik.

Om ervoor te zorgen dat de remdruk overeenkomt met de beladingstoestand van het voertuig, wordt er (indien het voertuig een ALR heeft) een ALR-unit ingebouwd die, afhankelijk van de luchtdruk in de balgen, de juiste remdruk afregelt.

Regelbare laadvloerhoogte

Standaard wordt het luchtveersysteem uitgerust met een niveau schakelaar. Deze schakelaar biedt de mogelijkheid om ( als de handrem aangetrokken is) de hoogte van de achterzijde van het voertuig te wijzigen ( dalen/stijgen). Zo kan het laden en lossen of het aan-en afkoppelen van een oplegger worden vereenvoudigd.

Betere wegligging

Doe toepassing van een luchtveersysteem vergt in de meeste gevallen een aanpassing aan de dempers. VB-Airsuspension levert bij ieder luchtveersysteem de juiste set dempers zodat het voertuig een betere wegligging krijgt en koersvaster wordt. Door de verbeterde wegligging zal de bandenslijtage verminderen.

Betere stabiliteit

Door de unieke constructie van VB-Airsuspension heeft elk luchtveersysteem een geïntegreerde stabilisator. Hierdoor wordt de stabiliteit van het voertuig vergroot, en daarmee bijdraagt aan het veiligheidsgevoel dat de chaffeur dient te hebben bij het rijden in een voertuig.

Meer comfort

Een luchtveersysteem filtert als het ware de oneffenheden uit het wegdek waardoor er minder engerie  (trillingen) aan de inzittenden wordt overgedragen. Dit wordt als bijzonder aangenaam ervaren en zorgt voor een minder vermoeid gevoel. Mede daarom gaan steeds meer autofabrikanten over op luchtvering.

Volledige luchtvering 2C

Volledige luchtvering voor de achteras, voor modellen uitgebracht door de autofabrikant ná 2006. Bij de VB-FullAir 2C zijn er 2 hoogte regelaars geplaats, 1 bij elk wiel vandaar de benaming 2C.

Voordelen van een volledige luchtvering:

Een constante rijhoogte

De electronische regeling zorgt ervoor dat, onafhankelijk van de beladingtoestand, het voertuig altijd de door VB-Airsuspension ingestelde rijhoogte heeft. Bij een maximale belading van het voertuig zal de achterkant dus niet gaan "hangen". De constante rijhoogte heeft tevens een positieve invloed op het brandstofverbruik.

Om ervoor te zorgen dat de remdruk overeenkomt met de beladingstoestand van het voertuig, wordt er (indien het voertuig een ALR heeft) een ALR-unit ingebouwd die, afhankelijk van de luchtdruk in de balgen, de juiste remdruk afregelt.

Regelbare laadvloerhoogte

Standaard wordt het luchtveersysteem uitgerust met een niveau schakelaar. Deze schakelaar biedt de mogelijkheid om ( als de handrem aangetrokken is) de hoogte van de achterzijde van het voertuig te wijzigen ( dalen/stijgen). Zo kan het laden en lossen of het aan-en afkoppelen van een oplegger worden vereenvoudigd.

Betere wegligging

Doe toepassing van een luchtveersysteem vergt in de meeste gevallen een aanpassing aan de dempers. VB-Airsuspension levert bij ieder luchtveersysteem de juiste set dempers zodat het voertuig een betere wegligging krijgt en koersvaster wordt. Door de verbeterde wegligging zal de bandenslijtage verminderen.

Betere stabiliteit

Door de unieke constructie van VB-Airsuspension heeft elk luchtveersysteem een geïntegreerde stabilisator. Hierdoor wordt de stabiliteit van het voertuig vergroot, en daarmee bijdraagt aan het veiligheidsgevoel dat de chaffeur dient te hebben bij het rijden in een voertuig.

Meer comfort

Een luchtveersysteem filtert als het ware de oneffenheden uit het wegdek waardoor er minder engerie (trillingen) aan de inzittenden wordt overgedragen. Dit wordt als bijzonder aangenaam ervaren en zorgt voor een minder vermoeid gevoel. Mede daarom gaan steeds meer autofabrikanten over op luchtvering.

Volledige luchtvering 4C

Volledig luchtvering voor de achter- én vooras, voor modellen uitgebracht door de autofabrikant ná 2006, met geheel nieuwe electronica.

VB-Airsuspension uit het Nederlandse Varsseveld zit niet stil in de ontwikkeling en verbetering van haar luchtveersystemen.

Voor de VB-FullAir, een intergrale luchtvering voor de voor- en achteras, is een nieuwe electronische besturing ontwikkeld, de VB-ASCU-4C ( VB-Air Suspension Control Unit- 4 Corner), die het rijniveau van het voertuig automatisch controleert en corrigeert. 4 Corner staat voor 4 hoeken van de auto, dus beide assen, zowel links en rechts. Dit constante controleren en corrigeren ( onafhankelijk van de beladingsgraad, in lengte- en dwarsrichting en van de hoogte van het zwaartepunt) zorgt automatisch voor veiliger voertuiggedrag en voor een gereduceerd risico voor de chauffeur, het voertuig en de lading.

Bij stilstand kan de rijhoogte handmatig aangepast worden, waarbij een extreme verlaging van de achterkant van het chassis/laadvloer standaard tot de mogelijkheden van het systeem behoort.

Na jaren van onderzoek en ontwikkeling en het samenvoegen van ervaringen met de verschillende electronische systemen is het VB-ASCU-4C systeem nu productierijp. Dit systeem is volledig compatibel met ABs, ESP en andere besturingssystemen en kan met deze systemen communiceren. Hierdoor is een volledig geïntegreed veiligheidssysteem onstaan.

Autolevel

Met deze functie kan de gebruiker zijn auto horizontaal ten opzichte van de grond zetten, zelfs waneer het voertuig op een oneven oppervlakte is geparkeerd. Met een simpele druk op de knop past het voertuig zichzelf snel en soepel aan en stelt zichzelf waterpas. Oneffenheden tot 130 mm kunnen verholpen worden.

VB-SDLS

in de toekomst zal de optie VB-SDLS (VB-Speed Depending Leveling system), een snelheidsafhankelijke hoogteregelaar, leverbaar zijn. Deze niveauregeling laat het voertuig bij een bepaalde - hogere - snelheid 20-40 mm zakken, waarmee een nog stabieler rijgedrag onstaat. 

lees meer...

Off-road en Car park

Bij "Off-road" rijden is binnen gelimiteerde snelheden ook een hoger rijniveau mogelijk. Ook het laten zakken bij het inrijden van een pakeergarage / Car park, waar een hele lage rijhoogte noodzakelijk is, behoort tot de mogelijkheden.

De "Hardware" van de VB-FullAir luchtvering bestaat uit een bijzondere veerconstructie die met slechts twee-speciaal voor de nieuwe set ontwikkelde- luchtbalgen een super rijgedrag en rijcomfort realiseert. Samen met de chassisteunen en een Panhard stang (dwars stabillisator alleen bij standaard bladgeveerde voertuigen) is de VB-FullAir luchtvering in feite onderhoudsvrij, eenvoudig en veilig.

In plaats van de gebruikelijke 2 of 4 balg luchtvering, of een zuiver hydraulisch verlagingssysteem, is de VB-FullAir luchtvering uniek in zijn ontwerp, dat zich uitdrukt in haar eenvoud. Het aantal gebruikte onderdelen is met 30% verminderd: VB-Airsuspension heeft hiermee een nieuwe standaard gezet.

De inbouw kan daarom in enkele uren gebeuren, er zijn geen moeilijke of slecht controleerbare productiemethodes en speciaal gereedschap is tijdens de montage niet nodig. Ingegrepen als snijden,lassen of boren aan het chassis of metaaldelen zijn bij de VB -Luchtvering niet nodig, waardoor de stijfheid en de corrosiebestendigheid van het chassis en de carrosserie niet beïnvloed wordt.

De meeste onderdelen van de VB Luchtvering zijn onderhoudsvrij maar om onnodige bezoeken aan de werkplaats uit te sluiten, adviseert VB-Airsuspension om de VB-FullAir luchtvering tijdens de ( jaarlijkse ) inspectie van uw voertuig visueel te laten controleren.

VB-Airsuspension wil hiermee aangeven dat een licht, commercieel voertuig met een VB-FullAir luchtvering simpel de dagelijkse, zware inzet veilig en zonder problemen aankan.

VB-NivoAir

Speciaal voor de schroefgeveerde lichte bedrijfswagens levert VB-Airsuspension vanaf eind 2005 een volautomatisch achteras luchtvering genaamd VB-NivoAir.

De VB-NivoAir zorgt ervoor dat de achterzijde van het voertuig een constante rijhoogte behoudt onafhankelijk van de beladingtoestand. Tevens biedt de VB-NivoAir- zoals elk volledig luchtveersysteem van VB-Airsuspension - een verhoogd rijcomfort en een stabieler rijgedrag ( met name bij beladen voertuigen), waardoor het voertuig zich veiliger gedraagt.

Het verlagen van uw voertuig is met de VB-NivoAir vrij eenvoudig en hiervoor hoeven geen extra kosten gemaakt te worden ( mits aangegeven tijdens de montage). U rijdt dus met een "verlaagde auto" zonder op comfort in te leveren. Daarnaast kunt u uw voertuig zonder problemen toch nog maximaal beladen.

De VB-NivoAir wordt als complete set geleverd. De montage geschiedt zonder lassen, zagen,slijpen of boren in of aan het voertuigen en neemt ca. drie uur in beslag.

Wenst u meer informatie over VB luchtvering of wilt u een demonstratie van onze compleet uitgevoerde democamper? 

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.

Bearlock

 
Lees meer

E&P Levelsysteem

 
Lees meer

HPC Hydraulics

 
Lees meer

Airco systeem

 
Lees meer

Schotel/audio/media

 
Lees meer